WordPress przestał działać

Co należy zrobić, gdy WordPress przestał działać?

Po zalogowaniu się do wp-admin, widzisz, że nadszedł czas na dokonanie aktualizacji kilku wtyczek. Przechodzisz do odpowiedniej zakładki 'wtyczki’ i klikasz „aktualizuj”, oraz cierpliwie czekasz na komunikat potwierdzający zakończenie procesu. Niestety, zamiast oczekiwanej strony, pojawia się komunikat „503 Service Unavailable”. W panice nie wiesz co robić, kokpit nie działa. W głowie kłębi się szereg niepokojących myśli. Przypominasz sobie, że nadal nie posiadasz kopii zapasowej. To dość częsta przyczyna zalanych klawiatur, uszkodzonych monitorów i nabytego tiku nerwowego :-). 

Nasza firma często spotyka się z takimi sytuacjami, dotyczy to głównie stron formowych naszych przyszłych klientów. Osoby/firmy te zgłaszają się do nas z nadzieją na szybkie oraz efektywne rozwiązanie problemu. Niestety, proces ten rzadko bywa szybki i prosty, jednak jest to istota naszej pracy. Choć działania te wydają się stosunkowo proste, wymagają dużego skupienia, metodycznego postępowania, wiedzy i doświadczenia w podobnych sytuacjach. Poniżej przedstawiamy informacje, które pomogą podjąć samodzielne podstawowe kroki naprawy. Aby w kilku  ruchach przywróci stronę do działania. Nie gwarantujemy jednak pełnego sukcesu, gdyż jest to zależne także od doświadczenia i znajomości tematyki. Nie wszystkie awarie są takie same i nie wszystkie błędy można naprawić w ten sam sposób. Jeśli sugerowane działania nie poskutkują, aby nie narobić więcej szkód, proponuję szybki kontakt z nami.  

Naszym zadaniem jest zdiagnozowanie przyczyny, ustalenie problemu oraz źródła błędu, a także jak najszybsze jego rozwiązanie, bez utraty cennych danych i ponowne uruchomienie serwisu.

Szybka pomoc WordPress
Aktualizacje systemu, wtyczek i kopie zapasowe.
Problemy z hasłem, błędy na stronie, awarie, wirusy.
Napisz lub zadzwoń - pomożemy szybko i skutecznie!

Przede wszystkim, istotne jest, aby zrozumieć, że nic nie dzieje się bez powodu. Strona internetowa nie ulega awarii samoczynnie, a jej działanie nie ustaje bez przyczyny. Na początku warto zastanowić się, jakie czynności były ostatnio podejmowane w serwisie. Czy instalowano jakiekolwiek wtyczki? Może były przeprowadzane aktualizacje? Zmieniane były elementy w plikach motywu? A może miała miejsce zmiana konfiguracji serwera? Istnieje również możliwość, że przyczyną problemu jest firma hostingowa. Nawet drobne, wydawałoby się nieistotne, działania mogą stanowić potencjalne zagrożenie i zwiększone ryzyko wystąpienia awarii.

Zazwyczaj pierwszym krokiem powinno być włączenie trybu debugowania w WordPressie. Dzięki temu można zobaczyć wszystkie komunikaty o błędach, ostrzeżenia oraz informacje, które z przyczyn bezpieczeństwa są domyślnie wyłączone. Aby to wykonać, należy zalogować się do serwera przez FTP i odnaleźć plik wp-config. php w katalogu głównym WordPressa.

Należy zlokalizować i poprawić linię:
’php define(’WP_DEBUG’, false);’
zmienić na:
’php define(’WP_DEBUG’, true);’

Jeżeli ta linia nie istnieje, należy ją dopisać. Po zapisaniu zmian w pliku wp-config. php i wgraniu go na serwer, należy odwiedzić stronę ponownie. W większości przypadków powinien się pojawić komunikat o błędzie.


Najczęstsze 2 przyczyny problemów z działaniem WordPressa.

1. Błąd we wtyczce.
Jedną z najczęstszych przyczyn awarii WordPressa jest błąd we wtyczkach. Aktualizacje tych komponentów nie są zazwyczaj poddawane szczegółowej weryfikacji, co naraża użytkowników na wystąpienie błędów, które mogą uniemożliwić działanie całej witryny. W przypadku wystąpienia błędu podczas aktywacji wtyczki, WordPress zazwyczaj dezaktywuje ją automatycznie. Jednakże problem może także ujawnić się w późniejszym czasie. Identyfikacja uszkodzonej wtyczki jest możliwa dzięki komunikatom o błędach, które się pojawiają. W przypadku, gdy problem dotyczy konkretnej wtyczki, komunikat błędu może wyglądać następująco:

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in
’/public_html/wp-content/plugins/nazwa-wtyczki/wtyczka. php’

Interesujący nas fragment precyzyjnie wskazuje, która wtyczka powoduje problem – w tym przypadku jest to rozszerzenie znajdujące się w katalogu /plugins/nazwa-wtyczki/. W sytuacji, gdy nie ma się wiedzy na temat rozwiązania tego błędu, najprostszym sposobem na jego obejście, czyli wyłączenie wspomnianej wtyczki. Należy to uczynić poprzez połączenie się z serwerem za pomocą FTP, przejście do katalogu '/wp-content/plugins/’ oraz zmianę nazwy folderu 'nazwa-wtyczki’ na inną (proponuję dodanie podkreślnika na początku). Taka operacja skutkuje dezaktywacją danego rozszerzenia. W przypadku, gdy to nie przyniesie efektu, można rozważyć wyłączenie wszystkich wtyczek poprzez zmianę nazwy całego katalogu plugins z '/public_html/wp-content/plugins/’ na '/public_html/wp-content/_plugins/’.

2. Błąd w motywie.
Jeśli problem dotyczy motywu, komunikat o błędzie będzie przyjmował podobną formę, na przykład:

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in
’/public_html/wp-content/themes/nazwa-motywu/index. php’

Aby dezaktywować problematyczny motyw, procedura postępowania jest identyczna jak w przypadku wtyczek: wystarczy zmienić nazwę katalogu 'wp-content/themes/nazwa-motywu’ na inną.


Co zrobić w przypadku, gdy powyższe działania nie przynoszą efektu?

Jeżeli żadna z przedstawionych powyżej metod nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, a strona nadal nie będzie funkcjonować, najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie przywrócenie wszystkich plików oraz bazy danych witryny z posiadanej kopii zapasowej. Metody wykonywania cyklicznych kopii zapasowych i stosowanych narzędzi przedstawiamy w innym artykule.

Szybka pomoc WordPress
Aktualizacje systemu, wtyczek i kopie zapasowe.
Problemy z hasłem, błędy na stronie, awarie, wirusy.
Napisz lub zadzwoń - pomożemy szybko i skutecznie!

Drugą możliwością jest skontaktowanie się z nami, omówienie dotychczasowych podjętych działań i pozostawienie problemu naszemu zespołowi specjalistów. W tej sytuacji, należy uzbroić się w cierpliwość i poczekać na zdiagnozowanie i rozwiązanie problemu oraz ponowne uruchomienie strony. Nasza skuteczność wynosi 99% – wyjątkiem są sytuacje gdy awarii uległa baza SQL i nie ma kopii zapasowych, jednak w takich sytuacjach również mamy sprawdzone metody aby częściowo odratować dane. Zaproponujemy także podstawowy zakres czynności technicznych, które w przyszłości mogą uchronić stronę przed podobnymi sytuacjami. W myśl starej zasady, 'lepiej zapobiegać niż leczyć’.

WordPress przestał działać

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *